tisdag 24 mars 2009

Tisdag,sol,kyrkis,bio.

Idag är Anna sjuk, hon såg ut som ett lakan när hon kom in till oss i morse.
Pontus har farit på jobbet och förhoppningsvis så kanske han kan sluta lite tidigare idag eftersom att han jobbade så sent igår, men innan det är klart så blir det väl sent ikväll med.
Vi ska åka på kyrkis snart.

Sedan till en helt annan sak.
Jag hade ju köpt vattenpistoler till Axel, och Pontus vill inte att vi ska ha vapen till Axel.
Vilket jag tror blir ganska svårt, ska inte Axel få leka indian å cowboy, eller polis å bov, eller sjörövare,riddare,mm mm mm.
Och i går hade jag köpt en kyckling som om man trycker på den så skjuter den en liten pil i skummgummi. Men det tyckte inte Pontus om.
Men vad räknas som leksaksvapen och vad räknas som leksak?
När min pappa var liten så hade dom kniv mm mm och lekte med.
Men inte blev han nå vidare ändå på vapen, för när han låg i lumpen så på en övning så
glömde han sitt gevär efter att ha satt sig i en mytstack och vila(sovit) på natten i tio min. under en nattmars, och inte märkte han det på en gång heller. Det slutade med att hans befäl blev galen och skickade ut pappa mitt i natten i skogen själv för att leta rätt på geväret.
Näääää... min pappa var nog ingen stjärna i lumpen tror jag, han var nog lite annorlunda, för när de var ute å tältade mitt i den smällkalla vintern och de andra gladerligen for hem över helgen så stannade pappa kvar ensam, och eftersom det var så kallt så lånade han alla andras djurfällar och bäddade in sig i när han skulle sova.
Jaaa inte vet jag men visst kan man väl tycka att han liksom var lite konstig. Men han trivdes nog där i sin ensamhet.
En gång så skulle han prova på att snusa under en skjutövning, vilket han aldrig hade gjort tidigare och kanske inte riktigt förstått hur man gör , för efter ett tag hade han sugit upp hela snusen vilket gjorde att han blev väldigt sjuk, så sjuk att han fick stå på alla fyra och hålla i sig i gräset för att inte trilla omkull. Tänk vad min pappa har varit med om mycket udda saker ändå.
Trots alla dessa misstag så har han ändå alltid varit min stooora idol.

Fru Walterstad

9 kommentarer:

Anonym sa...

Får han inte "färdiga vapen" kommer han tycka att det är ännu mer spännande och kommer garanterat att göra egna av pinnar och annat, pojkar och pistoler hör ihop =)

Var det inte Carina förresten som sa att Oscar och Viktor inte heller skulle få ha vapen? =)

Anonym sa...

Håller med Pontus här, tycker han är lite väl liten att skjuta med saker.Då är det bättre om använder sin fantasi oh gör vapen av pinnar den dagen han tycker det blir spännande :D

Viktoria sa...

hahaha....jo det var Carina , men jag tror att hon har ändrat inställning numera. Det första barnet går ju att hålla ifrån vapen ett tag men när det andra och tredje barnet kommer då finns ju redan alla vapen i leksaksväg från de äldre syskonen.
Men de verkar ju inte ha tagit någon skada av det. Pojkar har ju sedan urminnes tider lekt med vapen.
Jag förstår inte vilken skada de tar av det?

Anonym sa...

Nä jag håller med, Pontus rum innehåller mest pistoler och svärd och jag tror inte han blir en gangster för det, krävs nog lite mer än en plastpistol för det =)

Anonym sa...

Mina tre grabbar har ju haft vattenpistoler,gevär och allt möjligt.....Tror att det viktigaste är hur du pratar med dina barn,vilken kontakt du har,vilken förebild du är....gränser och en ständig dialog...inte monolog.....inte om barnen har leksaks vapen......

Anonym sa...

jag håller med PONTUS.......
men jag tycker samtidigt att flickor
ska leka med teservis och
barbiedockor för att förberedas i livet...

Viktoria sa...

jag tror att detta var ett laddat ämne, vad kul.....
Jag tror också på sunt förnuft.
Axel vet ju inte ens vad vapen är för någonting än.
Och vad är vapen? kniv? Innebär det att han inte kan ha kniv när han äter?
En liten hare som blåser ut en liten pil? Den har samma funktion som en pistol men den ser inte ut som en.
Nej jag håller med Alfons Åberg.
Först säger vuxna att man inte ska slåss men sedan sitter de å tittar på tv med vapen, slagsmål mm. och tycker att det är spännande. vilken dubbelmoral.

Anonym sa...

jag håller med Alfons Åberg....han verkar klok.....

Anonym sa...

jag håller med pontus.
Å vem fn är alfons åberg????