tisdag 31 mars 2009

Tandläkaren.

När man bor i Sverige så får man höra hela tiden vad bra allt är i Sverige.
Och det är nästan så man tror att inga andra länder gör lika bra som Sverige.
Innan vi flyttade hit så beställde jag tid för alla hos tandläkaren. Så vi skulle slippa gå till tandläkaren här tills vi kom hem igen till Sverige.

Men så idag gick jag iaf till tandläkaren för att göra en koll innan man får bleka tänderna.
ÅÅÅÅ..herre gud vilken skillnad det var , det tog ca 1,5h att göra det här.
Först kännde dom igenom halsen och käkarna på mig , och tog röntkenbilder efter det så sipade hon alla tänder vilket tog en väldans tid, efter det så tog hon bort all tandsten och gjorde med tandtråd, sedan var det dax för att borsta tänderna med ett slipmedel, och när det var klart så var det dax att kolla tandköttet, och gå igenom alla tänder en och en och berätta för mig hur jag skötte mina tänder nu och hur jag ska sköta dem en och en. Vilket var väldigt kul för då vet man precis var man borstar för hårt och var man borstar åt fel håll så tandköttet åker upp.
Så jag fick lära mig mera idag än jag har fått veta hela livet i Sverige, för där säger dom alltid samma sak till alla hur man ska borst och annvända tandtråd.
Men iaf när nu detta var klart så kom tandläkaren in och kollade så att jag inte hade några hål.
Sedan så frågade hon om jag gnisslade tänder för mina framtänder är lite nerslitna, och det var inte bra i längden, jag har själv tänkt på det för jag tycker att de börjar på att bli så slitna.
Men det visar sig att jag är en klapper , dvs. en som klappar ihop tänderna när jag är vaken, och jag är medveten om det för när jag har gjort det ett tag så börjar det att göra ont i tänderna.
Så jag skulle försöka att bli lite mera medveten om det och så ev skulle jag få en gummigrejj att ha på natten , hon skulle kolla om försäkringen täckte.
Sedan så skulle hon lägga på lite material på mina fyra framtandsspetsar så att det blir jämna och så får vi se om jag sliter ut det och vad vi ska göra isf.
Sedan visade dom mig vilken typ av tandborste som jag ska annvända och tandkräm.
Och så fick jag en tandborste, tandkräm, tandtråd.
ÅÅÅÅÅÅ... det ska bli så spännande imorgon ..... tänk vita fina jämna tänder....
Annars så sa hon att jag hade fin mun och tänderna var väldigt raka som om jag hade haft tandställning, vilket var väldigt kul att få höra.
Vilken tur att jag gick dit för jag är heeelnöjd med mitt besök.
Och det trodde jag aldrig att jag skulle säga om ett tandläkarbesök. För jag hatar det i vanliga fall, och har en viss tandläkar skräck.

Jag har iaf aldrig haft så lena å härliga tänder som idag, jag är helfräsh i munnen.
Jag kan verkligen rekomendera alla som kommer hit att gå till tandläkaren för en genomgång.


Fru Frech Imunen

5 kommentarer:

Emma sa...

Fru Walterstad!! Hur kan man få tag på denna underbara tandläkare och vad var det för försäkring som täckte kostnaden?
Jag vill också ha fina vita tänder! =)

Viktoria sa...

Tjohoooo!!!!
Våran försäkring gäller för dagens behandling men inte för blekningen.
Och tandläkaren är här på St-Charles.
Om du vill bleka så kan jag fråga om du får samma billiga pris som mej.
Vi har tydligen rätt till en behandling per halvår på försäkringen.
Tjoflöjt

svårfar sa...

GRATTIS..jag tror att Ross i vänner blekte sina tänder på St-Charles åxså....

Viktoria sa...

Jaaaaa,, du ser där , å vad finte det blev sen också.
Så jag kan lysa upp tillvaron för er när ni kommer hit.

majsen sa...

gott att hora att du gatt bra och att du har en bra tandlakare. Kan bara halla med om att servicen ar mycket battre overhere