fredag 6 mars 2009

Solsemester skulle vars skönt nu...

Vi tänkte ju fara på semester denna vecka men Pontus fick ju inte ledigt , så det blev inget.
Å nu är det ju vår här snart så då vet jag inte om jag vill fara , för om bara drygt 3mån ska vi ju till sverige. Men vi får se hur det blir , jag är lite sugen på att åka lite här runt omkring å titta.

När jag var liten så var vi också på semester. Men kanske inte riktigt som alla andra.
Det här var på den tiden man hade hela plych dresser med dragkedja på framsidan.
Min mamma å pappa var ju inte direkt så rika , så det blev inga reser till utlandet, inte heller till fjällen eller någon fin stuga, eller Gotland eller kanske med en husvagn. Näääää....vi åkte aldrig på någon sådan semester.
Ni förstår när vi for på semester så hade vi hästfinka istället för husvagn. Joooo... det är sant.
Som tur var jag för liten för att tycka att det var pinsamt, men min storebror som är 6år äldre än mig han behövde oftast inte följa med. Och jag förstår nu varför han inte ville följa med.
Men iaf våra semestrar bestod av att åka runt på en massa travbanor och starta med Vildhussen (en häst) Och på nätterna sov mamma å pappa i hästfinkan å vi barn i bilen.
ÅÅÅÅ.... ni förstår inte synen när min mamma å pappa vaknar på morgonen och kliver ur hästfinkan när dom gäspar å sträcker på sig, på parkeringen på travbanan. T.o.m. hästen hade det bättre än oss , för han fick iaf sova i ett stall.
Men för min pappa var detta nog de bästa semestrarna man kunde tänka sig.
Trav och gratis, det kunde nog inte bli bättre för honom.
För oss andra , kanske det inte var drömsemestern precis. Men vi kom iaf ut på en liten resa.
Min mamma måste verkligen älska min pappa som gick med på detta.

Iaf. en gång när vi var på turne så fick min pappa magsjuka, en helt galen magsjuka.
Han bajjade på sig hela tiden, och vi skulle resa just den dagen (jag minns inte vart vi var eller vart vi skulle , men det var iaf söderut)
När vi är i en korsning så vrider det till i pappas mage, å han måste bara få bajsa , men vi är ju mitt i korsningen , och i bilen ville vi ju inte att han skulle göra det. Och jag tror inte att han hade några rena kallingar kvar heller för den delen. Såååå, vad göra????
Och eftersom min mamma inte hade körkort på den tiden så var ju pappa tvungen att köra dessutom. Men paniken är nu nära för pappa , så han stannar bilen där i korsningen , slänger sig ut ur bilen och in i hästfinkan. Å när vi tittar bak så ser vi pappa inne hos hästen längst fram i den lilla rutan, sittandes på hästens vattenhink och titta ut. Visserligen ser han ganska nöjd ut just då. Själv tyckte jag bara synd om hästen. Och inte var det så kul heller när alla stirrade som for förbi. Men min mamma skrattade så jag trodde hon skulle dö ett tag.

Jaaa min pappa kan verkligen hamna i de mest underliga situationer.
Vi andra får liksom bara hänga på.
Det jag själv minns som roligast på dessa reser var på Rommes travbana , där hade dom en jet som sprang lös som hette Olga. Men man fick passa sig för den hade horn att stångas med, vilket den gjorde ofta. Och en döv karl som kallades för Döven, som var sååå snäll, dessutom så gjorde han så roliga ljud när han pratade.
Ja ni ser jag hade det inte allt för lätt, när mina höjdpunkter på sommaren var en get och en döv gubbe.
Om jag säger så här jag hade inte särskillt mycket att komma med när sommarlovet var slut å alla skulle berätta hur sommaren hade varit.

Fru Björre Svenssons dotter.

Inga kommentarer: