torsdag 30 april 2009

Torsdag.

I morse kom dom och bytte varmvattenberedare, åååå herre gud, säger jag bara.
Eftersom ingen hade tömt den och bytt vatten på så många år , så hade den rostat innifrån och ut.
Så allt vatten var helt rostigt i den, och dom sa även att det inte var särkilt bra att ha det så rostigt vatten. Men nu har vi iaf varmt vatten igen.

Sedan har jag varit å handlat lite presenter till Anna Panna som fyller 15 om 9 dagar.
Kul men svårt att hitta till henne då hon har allt.
Köpte även lite kläder å skor till Axel också.

Virus

Nu vet jag vad som skiljer detta virus från andra.
Vanliga virus kommer ifrån människor men byter bara skepnad år från år (mutant)så att kroppen ska ha svårare att hitta den, men det är samma virus så vaccinet hjälper om man tar det varje år.
Men det nya viruset är är både mutant och hybrid dvs. det är minst två virus som har slagit sig samman , människans och djur=gris, man tror även att ett tredje ingår som kommer ifrån fågel.
Vilket gör att inte vaccinet hjälper. Och det är väl det som gör viruset så oförutsägbart och svårt.

Man märker att alla varningar och prat börjar att påverka en nu. På Annas skola har dom redan varit och talat om för dem hur de ska göra för att försöka undvika smittan och att de måste uppsöka läkare om dom känner sig förkyld , och dom får inte gå på skolan vid minsta lilla sjukdom.
Idag när jag var på Fairwiev , och stod i hissen så började jag på att hosta i min arm, men man ser alla runt omkring blir oroliga och vill ut.
Själv så tyckte jag att det var lite läskigt när jag var i en affär och biträdet hostar och berättar hur ont hon har i halsen och att hon ska till doktorn för en kund. Jag vart inte långvarit i den affären.
Även på Pontus jobb var det en som kom från Mexico, och hon får inte komma in på jobbet på 7dagar för att se om hon är smittad eller ej.

Ja ja......

Nu ska jag gå å kolla alla presenter som jag har handlat till Anna och lägga undan dem för Anna slutar snart skolan.
Sedan blir det laser i kväll.

Fru Walterstad

3 kommentarer:

disco sa...

Ja dom pratar virus här ochså hela tiden.Men de svenska experterna tonar ner det jätte mycke. Dom säger att det absolut inte behöver bli så farligt. Dom jämför med vanliga influensa som alltid kommer. Men vaccin ska tillverkas. Hiv är ochså en pandaepedemi. 1 maj nu och sitter och ruttnar på jobbet. Influensa A heter den nu.
Kram på er, ta hand om er och lasra benen

Viktoria sa...

Det är väl för att vi ligger så nära som det är mera uppmärksammat här, och det är över 10% som dör.

expert sa...

det fylls på nytt vatten i beredaren
när du öppnar varmvattenkran.