lördag 21 februari 2009

boktips

Om ni inte har läst Tusen strålande solar av Khaled Hosseini så måste ni läsa den nu.
Jag håller på att läsa den nu och har hunnit halvvägs i den.
Den handlar om Afganistan. Och hur det var där i slutet av 1900talet, jag är nu vid 1996.
När Tallibanerna har övertagit Afganistan.
Snacka om att man inte vet ett dyft om detta land. Det är skrämmande hur det är och har varit.
Men boken berättar om alla olika ledare och kriget.
Det handlar om två unga kvinnor vars liv blir sammanflätade med varandras.
Jag blir så upprörd när jag läser denna bok, att jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Författaren kommer själv därifrån men bor numera i USA.
Just nu i boken när Tallibanerna har tagit över så får kvinnorna inte vistas utanför sitt hem.
Och om dom måste det så måste dom ha en manlig släkting som är med och burqa.
Om inte så är straffet prygel.
Det är förbjudet att använda smink,bära smycken,använda utmanande kläder.
Dom får bara yttra sig om de blir tilltalade.
Kvinnor får inte ha ögonkontakt med män.
Dom får inte heller skratta så att någon annan kan höra det. Då blir det prygel.
Om dom målar naglarna så får dom ett finger avkapat.
Flickor får inte gå i skolan.
Det är förbjudet för dem att arbeta.
Och om man är otrogen så stenas man.
Fattar ni att det är år 1996 då detta börjar. Inte jag.

Varför är vi kvinnor så underlägsna män?
Det är för mig helt ofattbart.
Om vi bara ser till vårat land så är det skillnad även här.
Varför får vi kvinnor lägre lön än men?
Varför blir bara ca 1% straffade för våldtäckter?
Varför finns kvinnomisshandel? Bara i vårat län i Sverige så är det minst 2 utryckningar per dag för kvinnomisshandel, och då vet vi inte mörkertalet. Dessa uppgifter har jag fått från Polisen i västernorrland.
När en kvinna gör ett kejsarsnitt så får inte hon vara sjukskriven en enda dag.
Men om en man gör en omfattade bukoperation vilket kejsarsnitt är så blir han sjukskriven.
Ja listan kan göras hur lång som helst.

Och jag fattar inte att det är så här. VARFÖR?????
Jag kan bli tokig när jag tänker på det.
Och ändå är Sverige ett av de länder där det är mest jämställt.
Jag blir bara så ledsen när jag tänker på detta.
Vi får inte säga neger men redan i skolan får man kalla flickor för hora , bitch mm mm.
Även idag år 2009 händer det att män inte blir fällda för våldtäckt för att kvinnan hade utmanande kläder. VA?????

Nej nu måste jag sluta annars blir jag på såååå dåligt humör.

Fru Kvinnasomvillhalikamellanmanåkvinna.

Inga kommentarer: