tisdag 11 november 2008

Å nu ä´re jul igen , å nu ä´re jul igen, tra la la la la

I dag tänkte jag prata om julen, här har man redan börjat att julpynta ute, dvs. satt upp röda rosetter på husen, vilket jag kan tycka är lite märkligt men alla är vi olika.
Själv känner jag stressen komma krypande å jag tänker vad lycklig Pontus är för det enda han behöver göra är ju att trycka på lite knappar å så, å det kan väl inte vara så stressigt iaf.
Nä, annat är det med julpyntning och inköp av klappar , oj oj oj det kallar jag riktig stress, dvs om man har det som uppgift i familjen vilket jag har som hemmafru.
Jag undrar hur fru perfekt kommer att pynta, ja ja ja hon må vara värst här i trakten men i Sverige där har min Svärmor det mest otroliga pyntningen , om det gick att tävla i det så skulle hon har vunnit OS guld flera gånger om, ingenting går att mäta sig med hennes jular.
Första gången jag kom tillCaisens jul, stod jag bara å gapa i hallen ganska länge, jag hade aldrig sett på maken förut , allt var rött å då menar jag alllllllt.
Ljus överallt och julmusik vart än man var, Mats gran var gigantisk.
Å jultomten han....ä det är ingen ide att jag försöker att förklara , ni som har varit där vet vad jag snackar om ni andra fattar ju ändå ingenting om hur det är där.
Men iaf en sådan jul tänkt jag ha här. Å åter igen ni som varit i Essvik fattar att det kan bli stressigt att få till det på det viset allra helst om man är en amatör i ämnet gemfört med Caisen.

Sedan har vi alla julklappar , min pappa brukar verkligen överaska min manmma med julklappar, ibland får hon inga å då förstår ni vad hon blir snopen och överaskad.
Så när det slutade att funka så får mamma själv välja vad hon vill ha i julklapp, hon får även gå och handla den själv för säkerhets skull så det inte blir fel, för alla som känner min pappa vet hur fel han kan handla som tex när han köpte fotsvamps behandling på apoteket till mammas underlivs svamp, de tycket inte mamma var särskillt skönt men det är en annan historia.

Men å andra sidan förstår jag pappa, eftersom han får veckopeng varje vecka och inte har tillgång till några andra pengar så kan det ju vara lite klurigt att överaska mamma , utan hennes vetskap, det krävs en väldig planering för det ,typ spara 20kr varje vecka , men då kan ju stackarn inte handla någonting annat.
Men i fjol överraskade han allt henne med en klapp som heter duga, när min mamma hade öppnat alla paket så glömde hon pappas lilla paket (sin vana trogen) eftersom hon inte brukar få några, så pappa blev tvungen att säga till henne att det var ett kvar till henne som hon inte hade öppnat , åååå dåååå var det värsta fetaste guldringen i det. Mamma började att gråta å jag med en liten skvätt.

Men å tredje sidan är Caisen ganska duktig på att överraska hon med som tex. när Pontus fick ett par stringtrosor i julklapp, tyvärr så fick han inte behålla dem, vet inte vad dom har för konstiga traditioner.

Nej tillbaka till nuet igen nu, oj oj oj höll på att glömma Pontus fyller ju år snart.
Finns det någon som har något tips på present till en som har allt han vill ha tom. en vattenkylare numera.

Viktoria

Inga kommentarer: