måndag 12 oktober 2009

Ingen rolig söndag.....

På söndag morgon var vi alla trötta, varken jag ,Pontus eller Axel hade sovit på natten så vi var lite pumsiga. Och Axel fick bara högre å högre feber.
Så när Marcus skulle åka hem , och P köra honom till flygplatsen så , passade jag på att ringa till 811 sjukvårdsupplysningen, för att fråga om Axels feber.
Men när jag precis har kommit fram och börjat på att prata med dem så , svimmar Axel.
Så jag plockar upp honom å då börjar han på att krampa, sedan gick allt så fort.
På bara några minuter så är två ambulanser här och 6st män rusar in i huset.
Själv tycker jag att det är lite väl pådraget, så jag säger det att det inte är någon fara.
Så fyra av dem åker igen. Medans två är här och undersöker Axel.
Så äntligen kommer Pontus hem igen och ambulanskillarna vill ta med Axel till sjukhuset.
Så det blir ambulans för andra gången i Axels korta liv som vi åker in till sjukhuset.
Å killarna i ambulansen är såååååå underbart bra , härligt att möta sådana människor.
Väl inne på barnsjukhuset så har Axel även helt tappat rösten. Och Pontus kommer efter ett litet tag med bilen.
Och vi får världens underbaraste läkare , som frågar en massa frågor och undersöker Axel.
Å han tror att det är krupp som utlöses med feber, men för säkerhets skull så tog han lite blodprover för att se om det inte är salmonella och det får vi reda på innom några dagar.

Men allt verkar stämma med krupp och feberkramp, så nu får inte Axel utsättas för högre feber än 38.2grader sedan måste vi ge honom febernedsättande var fjärde timme.
Men tydligen så är det inte farligt med krupp men om de får mycket med kramper så kan det orsaka skader på hjärnan. Så nu är det bara att passa honom extra noga.
Men han sa även att vid 5års ålder så brukar det ha växt bort, så det är ju skönt.
Men läkaren satt länge å väl och förklarade och svarade på frågor åt oss.
Så idag blir det en kojjdag för oss då alla är ganska trötta å lojjjjja. Som tur är så är Pontus ledig idag.
Ska försöka att lära mig mera om krupp och kramper idag tänkte jag, för man vill ju vara så förberädd som möjligt så man kan hjälpa Axel när det händer.

Fru Walterstad

3 kommentarer:

petri sa...

hmm vad lugn du ,ni verkar vara. Skönt för Axel och ha den tryggheten. Bra jobbat och ta hand om sötnosen och er själv. kram

majsen sa...

tusen tack for allt - en jatte rolig helg - och framforallt skont att hora att Axel ar pa battringsvagen, halsa honom med en jattekram :-)

Pernilla sa...

Men usch va otäckt! Håller med Petri, skulle inte vart så lugn som du... tror jag. Lillen, men va skönt att han verkar må bättre.

Sköt om er!
Pernilla