söndag 14 juni 2009

Stackars Axel.

Axel har ju fortfarande hosta, och nu två nätter i rad så har han vaknat och vrålat rätt ut, och inte velat sova i vårat rum.
Så i morse så for vi till doktorn igen med honom, och då fick vi reda på en massa saker som vi inte har vetat förut, å jag säger bara det stackars Axel.
Doktorn hörde visslingar i lungorna och sa att han hade Astma ......???.... vet inte vad det heter på Svenska, och att han måste få astma sprayen varje dag 6ggr om dagen tills hostan är borta + att vi ska fortsätta en vecka till efter att hostan är väck. Vi ska även tvätta ur ansiktsinnhalatorn efter varje gång, vilket vi inte alls visste. Förra doktorn sa att vi skulle annvända sprayen vid behov när han hostade, vilket jag tolkade som att bara puffa när han har hosta så han kan andas.
Dessutom så var det inte ren Astma han hade för detta var tydligen en infektion av något slag,
så om vi har tur så utvecklas det inte till Astma, utan kan gå bort efter att detta fått läka ut.


Sedan en annan sak som vi inte visste var att luftfuktigheten bör inte ligga på över 30% för en som ha astma , för då blir det obehagligt. Så han sa att vi skulle handla en mojeng som mäter det. Och nu har vi gjort det , och fuktighetsgraden låg på över 50% i vårat sovrum.
Och nere i källaren så är det över 70%, nu håller vi på att ta i vardagsrummet, så får vi se hur det är där.
Stackars , stackars Axel , inte undra på att han har svårt att vilja sova , gråter sig till söms ibland,
och vaknar varje natt av hosta eller ångest.

Men vilken himmla tur att vi for in igen så vi fick reda på allt detta, så vi kan försöka att underlätta för honom. Man får ju lite dåligt samvete.
Sedan skulle vi även försöka att ta bort allt damm, och inte ha mjukisdjur till honom om vi inte tvättar dem 1gång i veckan, och inga heltäckningsmattor.
Så nu blir det till att damma oftare än en gång i veckan + torka alla golven.
Jag tycker att det blir så otroligt dammigt här på en gång, och vi har funderat lite över det.
Pontus tror att vi borde ha en bättre dammsugare för han tror inte att den suger upp allt damm.
Och jag tror att jag måste börja på att annvända trasa å vatten igen och inte dammvippan.
Sedan torkar jag inte golven varje gång heller så nu får jag väl börja de det iaf. i sovrummet.
Nu hoppas vi iaf på att det ska bli ett slut på denna hosta.
Och att det inte har dragit ut på tiden allt för mycket.

Sedan var jag å fyndade på garage sale idag , helt otroligt vad kul det är att handla här för allt är såååå billigt, jag köpte en barntransistor Fisher Price, en popp upp leksak F P även det, den dragleksak med Sesamfigurer, en liten radio som var en speldosa, en ratt med växel mm på och en ryggsele som han kan sitta i , som vi kan bära honom på ryggen, och allt detta för ingenting.
Dvs. en dollar st för leksakerna och 10 dollar för ryggselen. I svenska pengar drygt 100kr.
Det var ett kassettband med till bandspelaren , men som tur är så ska vi hem till Essvik där jag dumpade av en massssssa barnkassettband , tjohooo.....

Fru Walterstad

2 kommentarer:

Jossan sa...

Men gud, stackars lill gubben =(

Finns ju sånna där dammsugare man inte behöver ha påsar i utan fyller en behållare med vatten istället vilket gör att man suger upp ännu mer damm istället för att allt ska blåsa runt i påsen och oftast yr hälften ut igen utan att man märker det...

Ett litet tips bara, jag är bra sugen på en sådan själv =)

Jossan sa...

Hittade en länk!

http://www.tvins.com/products/h2oturbo/h2oturbo.php